Slaapverlamming.. een enge ervaring

Laatst kwam mijn zoon naar mij toe en vertelde me dat hij de nacht ervoor een behoorlijke enge ervaring had gehad. Hij gaf aan dat hij wakker werd midden in de nacht maar dat hij zich niet kon bewegen, ook praten ging niet.. alleen zijn ogen kon hij bewegen! Na een tijdje kon hij zijn pink bewegen en daarna de rest van zijn vingers waarna hij gelukkig weer ‘echt wakker’ werd. “Het was zo raar mam, ik was echt wakker maar mijn lichaam sliep nog.” Dat leek mij inderdaad een behoorlijk beangstigende ervaring en ik ging meteen opzoeken wat het nou was. Blijkt dat sommige mensen nog heftigere ervaringen hebben, ze ‘zien’ ook allerlei figuren in de kamer staan en kunnen niets doen of zeggen. Slaapverlamming gaat vaak gepaard met hallucinaties zo is uitgewezen en met een groot gevoel van angst.
Slaapverlamming komt het meeste voor vroeg in de nacht wanneer iemand in slaap valt òf aan het einde van de nacht wanneer iemand wakker wordt. Verlamming van de spieren tijdens het slapen is heel normaal, en het gebeurt bij iedereen tijdens de REM slaap. Het gebeurt zodat we de bewegingen in onze dromen niet kunnen uitvoeren zodat je jezelf of je partner niet kunt verwonden. Dit is een defensiesysteem dat jouw lichaam automatisch inzet, je zou zomaar kunnen dromen dat je een ninja bent. 😉 Bij slaapverlamming treedt deze verlamming op terwijl je wakker bent, je bevindt je tussen een slaap- en waaktoestand in! Dit kan (zeker de eerste keer) een angstige gebeurtenis zijn. Zo kunnen er dus ook hallucinaties bij voorkomen.
Er zijn 3 soorten hallucinaties. Indringer hallucinaties bestaan uit een gevoel van een kwade aanwezigheid in de kamer en het lijkt voor heel veel mensen echt. Dan heb je nog de hallucinaties waarbij je het gevoel hebt van een druk op de borst en dat je verstikt wordt. En de laatste soort bestaat uit denkbeeldige beweging ervaringen (zoals een zwevend bed etc.)
Slaapverlamming komt vaker voor dan men denkt. Ook is het een veel voorkomend symptoom van narcolepsie (een slaapstoornis waarbij de hersenen het normale slaap-waak cyclus niet meer kunnen regelen). Het schijnt ook vaker voor de te komen bij mensen met een psychiatrische aandoening, vooral post traumatische stress en paniekstoornissen. Maar heel veel mensen leiden aan slaapverlamming zonder dat ze een psychische of neurologische aandoening hebben. Een studie heeft wel een aantal risicofactoren onderzocht en het bleek dat een stressvol leven, angsten en een slecht slaappatroon grote invloed hebben. Het bleek ook dat mensen met een onregelmatige baan, zoals mensen die in ploegendienst werken, een grotere kans hebben op slaapverlamming. Ook slapen op de rug geeft eerder kans op slaapverlamming.

wakker-Gift-Avenue

We gaan elke nacht door verschillende slaapfases:

  • Sluimerfase: de overgangsfase tussen waken en slapen. De oogbeweging wordt trager, je hebt moeite ze open te houden en valt uiteindelijk in slaap. Je hersenactiviteit neemt langzaam af.
  • Lichte slaap: hier begint de slaap, maar deze is nog heel licht. Je wordt niet meer van elk geluid wakker, maar je kan makkelijk gewekt worden als het moet.
  • Diepe slaap: ademhaling en hartritme dalen tot het laagste ritme. Als je uit deze slaap gewekt wordt ben je gedesoriënteerd en heb je tijd nodig om te realiseren waar je bent. Deze fase zorgt voor fysiek herstel.
  • Droomslaap (REM): in deze fase vinden de snelle oogbewegingen plaats en is er sprake van hoge hersenactiviteit. Je spieren zijn volledig ontspannen. Dit wordt ook wel eens aangeduid als paradoxale slaap. De hersenen verwerken allerlei informatie van de dag. Tijdens de REM slaap vindt dus de grootste activiteit plaats van jouw lichaam en geest. Deze fase kost daarom ook energie.

Wanneer je vaak wordt onderbroken in de REM slaap heb je eerder de kans om later slaapverlamming te krijgen. Dus heb je een hele tijd slecht geslapen dan is het risico groter.
In principe is slaapverlamming geen risico voor je gezondheid, maar gebeurt dit nu vaker dan kan het dat wel worden. Je bent misschien bang om te gaan slapen omdat je deze ervaring niet nog een keer wilt meemaken, of je kunt niet goed functioneren overdag door het gebrek aan slaap! Slaapverlamming schijnt voor het eerst voor te komen in de tienerjaren en vindt dan het meest plaats tussen de 20 – 30 jaar. Het kan nog wel voorkomen op latere leeftijd.
Heb jij het wel eens meegemaakt?

-X- Mariëlle

test