7 manieren om van je stress af te komen

Ben jij ook zo moe van dat gejaagde, gestreste gevoel? Het lijkt wel of er altijd iets is. Een goed gevulde dag die eigenlijk geen plek heeft voor onvoorziene gebeurtenissen en waarbij alles op uur en tijd moet. Voordat je het weet is er alweer een week voorbij gevlogen! De tijd vliegt aan jou voorbij. En je bent niet de enige die zich zo voelt hoor! Steeds meer mensen staan onder enorme stress. Het is eigenlijk niets nieuws, gelukkig kan je jouw leven wel weer in eigen hand krijgen. Hieronder 7 tips om de stress van jou af te laten glijden.

stress-Gift-Avenue

1. ONTKOPPELEN
We leven in een elektronisch tijdperk en we willen altijd bereikbaar zijn. Stel je toch eens voor dat je iets mist. Dit betekent ook dat je hersenen nooit rust hebben. En die hebben ècht heel hard een pauze nodig! De volgende keer dat je pauze hebt van je werk, laat je telefoon dan eens in je tas zitten. Je mist heus niets en je zal merken dat je daarna veel effectiever kunt werken. Laat ook je elektronica beneden wanneer je gaat slapen! Je hebt je rust nodig en alle berichtjes kan je de volgende dag ook lezen.

2. OEFEN OM DANKBAAR TE ZIJN
Het is heel makkelijk om mee te gaan in het steeds maar meer willen. De druk die de maatschappij ons oplegt is hoger dan ooit. Werk je als verkoper.. je moet altijd méér verkopen. In de zorg.. je moet altijd maar meer doen met minder tijd. En zo kunnen we nog wel even doorgaan. Probeer om je werk niet mee naar huis te nemen. Schrijf tenminste 10 dingen op waarvoor je dankbaar bent die dag! Dat kan al beginnen met een dak boven je hoofd en genoeg te eten hebben.. het zijn de kleine dingen die we vaak voor lief nemen.

3. BRENG TIJD DOOR MET POSITIEVE MENSEN
Maak er een doel van om meer met positieve mensen om te gaan! Niemand geeft het graag toe, maar de mensen om je heen kunnen jou naar beneden halen. Kies je gevechten! Je hoeft niet altijd gelijk te hebben. Doe dingen die jij leuk vindt, dan kom je vanzelf mensen tegen waarmee je dingen gemeen hebt.

4. STOP MET DINGEN TE OVERDENKEN
Dit doen we allemaal! Van een goede situatie een slechte maken door het teveel te analyseren. De volgende keer dat iemand jou bijvoorbeeld een compliment geeft zeg dan simpelweg ‘dankjewel’. Vraag je niet af waarom ze het zeiden!

5. GENIET
Alleen maar werken en niet genieten is maar een saaie bedoeling toch! We leven in een workaholic cultuur. Hoe meer je werkt hoe meer ‘aanzien’ je denkt te krijgen. Dat kan in het begin goed voor je werken, maar gaat dit te lang door dan kan je een burn-out krijgen! Zorg dat je genoeg ‘geniet-momenten’ inplant in je drukke schema. Wat maakt jou aan het lachen? Waar breng je graag je tijd door? Spreek wat vaker met een vriend af om deze genietmomentjes te delen.

6. PRAAT MINDER, ADEM MEER
De volgende keer dat jij je angstig of boos voelt, stop dan en haal eens diep adem. Dit zal jou helpen om de focus te verleggen en je hartslag rustig te krijgen. Probeer 5 minuutjes in de ochtend vrij te houden om je ogen te sluiten en je te concentreren op je ademhaling. Dit zorgt ervoor dat angst en stress vermindert. Er is altijd wel plek voor 5 minuten in je drukke schema toch? Desnoods sta je er eerder voor op!

7. NEEM VERANTWOORDELIJKHEID VOOR JE GEDRAG
Wees je er eens bewust van wat (of wie) het is, waardoor je een gestrest of angstig gevoel krijgt. Het is oké om mensen/dingen te vermijden die jou stress bezorgen, als dat mogelijk is! Het is gemakkelijk om in de verdediging te schieten of je gejaagd te voelen wanneer iets niet gaat zoals je wilt of wanneer mensen niet doen wat je wilt. Vergeet niet dat dit jouw perceptie is en het is niet nodig om terug in de aanval te gaan! Leer om de verantwoordelijkheid te nemen voor je eigen gedrag. En als jij verandert, veranderen de mensen in je omgeving met jou mee.

rust-Gift-Avenue

Stress hoeft jouw leven en gezondheid niet te verpesten! Welke onnodige stress heb jij in je leven? Hoe wil je dit aan gaan pakken? Vergeet niet dat kleine stapjes leiden tot grote stappen! Begin vandaag met het loslaten van een onnodige stressfactor in je leven en vervang het door een positieve gewoonte door bijvoorbeeld een lekker uitgebreid bad te nemen in plaats van je druk te maken over iets wat je die dag hebt gedaan.. je kunt het toch niet meer terugdraaien.

-X- Mariëlle

test