7 manieren om sneller in slaap te vallen
(ondersteund door de wetenschap)

Heb je moeite met het vinden van manieren om sneller in slaap te vallen? Probeer dan eens de volgende methoden, ondersteund door de wetenschap, die verschillende manieren bevatten om je lichaam voor te bereiden op slaap. Het is bekend dat ons lichaam meer slaap dan voedsel nodig heeft. Gebrek aan slaap kan je prestaties op het werk beïnvloeden en taken die je thuis moet doen worden ook steeds zwaarder. Tenzij je speciale medicijnen gebruikt die invloed hebben op je slaap of een medische aandoening hebt die je slaap beïnvloedt, is stress vaak de boosdoener in dit verhaal. Of je nu aan slapeloosheid lijdt of het gewoon moeilijk vindt om goed te slapen, deze methodes zijn zeker de moeite waard om uit te proberen.

intro-Gift-Avenue

1. DE PARADOXALE MANIER
Het basisidee hier is om in bed te gaan liggen en proberen wakker te blijven met je ogen open. Een groep deelnemers aan een studie aan de Universiteit van Glasgow werd opgedragen dit te doen en de resultaten waren schokkend. Een andere groep werd gevraagd te gaan slapen zonder deze manier te gebruiken. Het resultaat was dat de groep die wakker moest blijven met hun ogen open sneller in slaap vielen dan de andere groep. Omgekeerde psychologie! Hoewel het misschien geen lange termijn oplossing is kan het je zeker helpen om sneller in dromenland te komen.

2. REGULEER JE LICHAAMSTEMPERATUUR
Wanneer je een warme douche neemt en daarna in koude lucht stapt, ongeveer een uur voordat je gaat slapen, zal dat ervoor zorgen dat je lichaamstemperatuur geleidelijk afneemt. Uit studies is gebleken dat deze snelle thermische omschakeling je stofwisseling snel kan vertragen en je lichaam voorbereidt om in slaap te vallen. Je kunt hier het meeste voordeel uithalen door dit consequent door te voeren in je bedtijd routine. Je lichaam ‘verwacht’ zo voortaan wat er komen gaat!

3. DOMPEL JE GEZICHT ONDER IN IJSKOUD WATER
Voel je je ongemakkelijk of gestrest wanneer je in slaap probeert te vallen? Dan is dit een makkelijke manier om te kalmeren voor het slapen gaan, je gezicht in ijskoud water onderdompelen. Je gezicht voor ongeveer 30 seconden onderdompelen in ijskoud water zorgt ervoor dat je hartslag wordt verlaagd en je bloeddruk naar een punt zakt dat het makkelijker is om in slaap te vallen.

4. STEL JE EEN GELUKKIGE PLAATS VOOR
Probeer een scène te visualiseren die je genoeg inspireert om je te distantiëren van je huidige toestand van piekeren en malen. Schapen tellen is alleen handig als je een boer bent 😉 Een andere studie heeft namelijk uitgewezen dat mensen die werden gevraagd een ontspannende scène te visualiseren zoals bijvoorbeeld een waterval of een strand, 20 minuten sneller in slaap vielen dan degene die dat niet deden.

5. VERMIJD BLAUW LICHT VOOR HET SLAPEN GAAN
Licht van welke aard dan ook kan de natuurlijke productie van melatonine verstoren, en dit stofje heb je heel hard nodig om te kunnen slapen! Blauwe lichtgolven zoals die van een tv, smartphones, tablets of ledlampen zijn nog krachtigere bronnen voor het onderdrukken van je melatonine productie.

6. DE 4-7-8 METHODE
Een best selling auteur genaamd Dr. Adrew Weil heeft een methode bedacht die beweert dat je daarmee in minder dan een minuut in slaap valt! Indien correct gedaan, kan deze methode je ontspannen door de zuurstofstroom in je bloedbaan te verhogen, je hartslag te vertragen en kooldioxide uit je longen af te voeren. Zo ga je te werk:
1. Adem volledig in door je mond en maak daarbij een geluid alsof je iets naar binnen zuigt, sluit je mond en tel tot 4 terwijl je ondertussen lichtjes en rustig inademt door je neus
2. Hou je adem nu 7 seconden in
3. Adem volledig uit door je mond en tel in je hoofd tot 8 en maak hierbij ook weer een blaasgeluid (dit is één adem).
4.Herhaal dit een keer of 4

In dit filmpje wordt het nog een keer rustig uitgelegd:

 

7. LUISTER NAAR MUZIEK
Muziek met een traag ritme ( 60 tot 80 BPM ) kan bijdragen tot slaperigheid. Vooral klassieke muziek helpt je hierbij en is bewezen dat het tevens ook gevoelens van depressie vermindert.

Probeer deze methodes eens uit en kies er 1 ( of meer ) die bij je passen.

-X- Mariëlle

 

test