6 symptomen van een vitaminegebrek

Wanneer je een vitaminetekort hebt merk je dat je vaak vermoeid bent, maar er zijn nog andere (vreemde) symptomen die aangeven dat jouw lichaam hunkert naar vitaminen! Kijk maar eens mee.

1. ADEM
adem-Gift-AvenueHeb je nog steeds een slechte adem na het poetsen en flossen van je tanden? Dan ligt het niet aan je mondhygiëne, waarschijnlijk is een vitamine B3 tekort dan het probleem. Vitamine B3 is verantwoordelijk voor de leverwerking, en als je er niet genoeg van hebt kan dat ervoor zorgen dat je maag en darmen niet naar behoren werken. En een slechte spijsvertering is weer een grote oorzaak van een slechte adem. Mensen die langdurig alcohol verslaafd zijn hebben ook vaak een tekort aan B3. Om meer vitamine B3 binnen te krijgen kan je vette vis, biologisch vlees, zonnebloempitten en bieten eten.

2. MEER DOWN DAN NORMAAL
Het is normaal om je van tijd tot tijd eens down te voelen, maar merk je dat het verdriet teveel wordt en je voelt je dagelijks depressief dan kan dat komen door een vitamine B1 tekort. Om de zenuwcellen in je hersenen goed te laten functioneren heeft jouw lichaam voldoende B1 nodig. Alcoholisme, anorexia en de ziekte van Crohn zijn waarschijnlijk de oorzaak van een laag vitamine B1 niveau en kunnen leiden tot psychische problemen als ze niet behandeld worden. Het toevoegen van linzen, erwten, rummelasse en orgaanvlees aan je voedingspatroon zijn goede manieren om voldoende B1 binnen te krijgen.

3. WONDJES DIE NIET GENEZEN
Iedereen snijdt of stoot zich wel eens en deze wondjes (sneeën, blauwe plekken) zouden na een paar dagen vanzelf weer moeten verdwijnen. Maar merk jij dat het genezingsproces langer duurt dan normaal, dan kan het zijn dat je meer vitamine C nodig hebt. Als jouw lichaam een tekort heeft aan vitamine C mist het de voedingsstoffen die het nodig heeft om goed te kunnen genezen en kan een wond ook sneller gaan infecteren. Citrusvruchten en bladgroenten zijn een goede manier om meer vitamine C binnen te krijgen.

4. LANGZAMERE REACTIETIJD
avocado-Gift-AvenueHeb je moeite met het reageren op basisdingen zoals bijvoorbeeld een glas vangen dat valt of simpelweg remmen in het verkeer? Dat kan dat komen door gebrek aan vitamine E. Net zoals B1 is vitamine E verantwoordelijk voor de communicatie van je hersenzenuwen. Wanneer vitamine E ontbreekt wordt deze communicatie steeds moeilijker en lijden je reflexen eronder. Het eten van meer avocado’s, zaden, noten en tarwekiemen (grootste bron van vitamine E) is een goede manier om jouw vitamine E-niveau op peil te brengen.

5. MOEITE MET KIJKEN IN HET DONKER
Moeite met rijden in het donker of simpelweg in een slecht verlichte ruimte (diner bij kaarslicht) ontzettend veel moeite hebben met zien? Dan kan het zijn dat je meer vitamine A nodig hebt. Vitamine A heeft pigmenten die nodig zijn voor de fotoreceptoren in de ogen, die verantwoordelijk zijn voor het vermogen van je ogen om ’s nachts en in slecht licht te kunnen zien. Vitamine A vind je in bladgroenten, oranje groenten en eieren.

6. KAN JIJ JE VOETEN NIET VOELEN
We worden allemaal wel eens wakker met een gevoelloos, tintelend gevoel in de voeten. Gebeurt dit echter op regelmatige basis dan kan het zijn dat je een tekort hebt aan vitamine B12. Vitamine B12 is verantwoordelijk voor de communicatie naar de zenuwen die verantwoordelijk zijn voor balans en gevoel, tekort aan B12 zorgt voor gevoelloosheid en problemen met evenwicht. Om meer B12 in jouw voedingspatroon te krijgen moet je beginnen met het eten van meer zuivelproducten en plantaardige voedingsmiddelen.

-X- Mariëlle

test