6 ochtend gewoontes die jou positieve energie geven voor de rest van de dag

De dingen die je doet in de ochtend – positief of negatief – zetten meestal de toon voor de rest van de dag. Stel je verslaapt je dus je loopt te stressen en te haasten om toch nog op tijd op je werk te komen, dan gaat de rest van de dag (bij mij tenminste) meestal niet zo lekker. Wanneer je jezelf goede ochtendgewoontes aanleert, zorg je ervoor dat de rest van jouw dag ook lekker loopt. Een goede nachtrust is hier natuurlijk ook van groot belang, maar dat is maar een deel wat meetelt. Onderstaande gewoontes helpen jou om een goede start te maken!

1. LAAT JE MOBIEL EVEN MET RUST
In plaats daarvan, schrijf eens in een dagboek of schrift op wat jouw dromen zijn, jouw doelen en ambities of één positieve daad die jij die dag wilt doen (lachen naar een vreemde bijvoorbeeld). Heb je een inzicht gekregen tijdens je dromen? Schrijf dit dan ook meteen op als je wakker wordt! Het hoeft geen heel A4-tje te zijn, één zin is vaak al voldoende. Bewaar dit schrift/dagboek naast je bed en lees je vorige notities ook regelmatig door. Dit is een goede gewoonte om je geest met positiviteit te vullen. Nogmaals dit hoeft allemaal niet lang te duren, en in plaats van meteen op je mobiele telefoon al je berichten te checken kun je die tijd besteden aan je gedachtes.

2. MEDITATIE
Mediteren is aantoonbaar positief voor onze geest! Een studie aan de Harvard Medical School heeft aangetoond dat mediteren onze hersenen ‘vormt’ om positiever, productiever en bedachtzamer te worden. In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht hoef je om te mediteren echt niet 30 minuten stil te zitten (hoewel dat wel super is). Bewust ademhalen, oefenen om je te concentreren op een diepe ademhaling en andere verwante fysieke en mentale stimuli kan effectief zijn in 5, 10 of 15 minuten! Als je gewend raakt aan de voordelen zal mediteren een ‘must do’ voor jou worden elke ochtend.

dagboek-Gift-Avenue

3. VISUALISEREN
Net als bij meditatie oefeningen zijn voordelen aangetoond bij mensen die visualisatie beoefenen. Visualisatie is simpelweg een mentaal beeld vormen van iets; in dit geval visualiseren hoe jouw ideale dag eruit ziet. Bijvoorbeeld voordat je gaat werken, naar buiten gaat en deelneemt aan het verkeer etc.; visualiseer dan eens hoe jouw interacties gaan lopen. De taken die je gaat volbrengen, hoe jij je wilt voelen gedurende de dag etc. Dit is een krachtige manier om de vele eisen die de samenleving ons oplegt te trotseren op een ontspannen en positieve manier!

4. GENIET VAN EEN WARM DRANKJE-RITUEEL
Dit is een gewoonte die zich richt op de het gevoel van je gevoed en gefocust te voelen. Het maakt niet zoveel uit wat voor drankje je drinkt, maar uiteraard is het goed om zo nu en dan de koffie eens in te ruilen voor een kop thee of warm water met citroen. Dit stimuleert je stofwisseling, reinigt je mond en keel en geeft een fijne energie boost. Terwijl je van je drankje nipt, geniet bewust van de smaak in je mond, en het effect wat het heeft op je lichaam. Focus je bewust op wat elke slok aan fysieke verandering brengt.

warme-drank-Gift-Avenue

5. OPSTAAN IN DE JUISTE HOUDING
Veel mensen zien er tegenop om op te staan met het uitzicht van de dag die ze voor de boeg hebben. Opstaan wordt vaak gedachteloos gedaan, het lijkt niets voor te stellen maar dat kan gevolgen hebben. Een simpele, maar effectieve manier is met een rechtopstaande houding uit bed te komen. Om dit te doen rol je op je rechterzij en duw je jezelf omhoog in een zitpositie. Langzaamaan je lichaam draaien, plaats je voeten plat op de grond en sta langzaam op met een rechte rug! Niet alleen is dit de zachtste manier om op te staan, maar het verlicht ook de druk op je hart en rug. Een simpele gewoonte die jij je aan kunt leren om de dag goed te beginnen.

6. EET EEN GOED UITGEBALANCEERD ONTBIJT
Het ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag! Dit weet iedereen ondertussen wel. Het ontbijt fungeert als brandstof voor je hele lichaam en verbetert je humeur, energie en productiviteit. Er zijn online genoeg recepten te vinden die je kunt proberen. Mocht je haast hebben, maak dan snel wat havermout met melk warm in de magnetron, bak een ei of eet een volkoren boterham met jam of pindakaas! Net als bij het warme drankje moet je ook aandacht besteden aan je ontbijt en niet gedachteloos alles naar binnen werken. Neem de tijd om rustig te gaan zitten, ben je bewust van de smaken en kauw je eten rustig.

-X- Mariëlle

test