5 tekenen dat je hormonen ervoor zorgen dat je buikvet toeneemt

Ergernis nummer 1 bij vrouwen (en mannen).. buikvet! Ben jij wat zwaarder geworden rondom je taille, dan hoeft dat niet altijd te liggen aan een gebrek aan wilskracht (want je sport je een ongeluk en/of je let goed op je eten), je hormonen kunnen de boosdoeners zijn! Onderzoek heeft aangetoond dat niet er niet eens zo’n grote hormonale omwenteling voor nodig is om ervoor te zorgen dat je lichaam de extra pondjes vasthoudt op deze plek. Soms is het zoiets simpels als koolhydraten eten tijdens je ontbijt of te weinig slaap dat ervoor zorgt dat er een onbalans plaatsvind in je hormonen. Wat erger is, het extra vet (ook wel visceraal vet genoemd) kan flink toenemen door stresshormonen zoals cortisol, wat kan leiden tot extra vetopslag bij je buik. Hieronder 5 tekenen dat je hormonen tussen jou en een slanke taille instaan en hoe je het weer in balans kunt brengen.

intro-buik-Gift-Avenue

1. TEVEEL TRAINEN EN TE WEINIG SLAPEN
Schildklier hormonen zorgen ervoor dat alles lekker gedijt. De meesters van de omzetting in energie, schildklierhormonen TSH, T3 en T4, sturen vrijwel elke cel in je lichaam aan. Als al deze 3 hormonen als een team functioneren dan is je metabolisme een vetverbrandingsmachine! Stress, allergische reacties of gewoon ouder worden kan ze echter in de war brengen. Het groeihormoon en acetylcholine zijn ook essentieel voor je metabolisme. Deze komen vrij wanneer je slaapt en ze werken aan het herstellen en opbouwen van spierweefsel. Heel veel trainen en te weinig slapen kan de vetverbranding in de weg staan en zorgt ervoor dat je metabolisme op hol slaat. Stress zorgt voor cortisol (buikvet vergroter) en onderdrukt je groeihormoon!

2. JE LICHAAM NEEMT NIET NAUWKEURIG INSULINE WAAR
Adiponectine is essentieel voor het vetverbrandingsproces. Het is een hormoon dat wordt geproduceerd in onze vetcellen en helpt ons gewicht te verliezen door het vergroten van onze gevoeligheid voor insuline. Vergeet niet dat insuline ons ‘vertelt’ of we vet moeten opslaan òf verbranden! Dus als je lichaam is afgestemd op je behoefte aan energie, verlies je gemakkelijker vet in plaats van spieren. Verhoogde niveaus van adiponectine betekenen dat er meer energie verbrand wordt, zelfs als je rust. Het eten van een maaltijd met veel koolhydraten en het overslaan van oefeningen zal dit hormoon in de war schoppen.

3. JE ENERGIE IS LAAG
Als we koolhydraten eten piekt onze insuline en zegt het ons lichaam om vet op te slaan. Teveel koolhydraten is teveel vet! Maar we kunnen koolhydraten niet voor altijd uit ons dieet schrappen. We hebben wat koolhydraten nodig voor energie, anders creëren we een slechte hormonale kettingreactie die invloed heeft op onze energie levels. Plus je wilt suiker verbranden (geen proteïne) als brandstof om spierspanning te behouden. En hier speelt het hormoon glucagon een grote rol! Het helpt bij het reguleren van je bloedsuikerspiegel; het vertelt je lichaam wanneer het opgeslagen vet en suiker moet gebruiken (bijvoorbeeld na het sporten). Als je niet genoeg fruit en groenten eet of volkoren producten samen met proteïne, dan kan het zijn dat je een laag glucagon niveau hebt. Dit zorgt ervoor dat je je gedurende de dag steeds zwaarder en vermoeider voelt!

4. JE DRAAIT 24/7 OP VOLLE KRACHT
Een ander hormoon, adrenaline, versnelt vetverlies en geeft je energie een boost. Ook bekend als  epinefrine, zorgt adrenaline ervoor dat je snel op volle toeren draait (denk maar aan een vecht/vlucht situatie, hoe die jou laat voelen). Dit hormoon zorgt ervoor dat je lichaam opgeslagen vet en suiker vrijlaat, waardoor je die energie boost krijgt wanneer je het echt nodig hebt! Maar ben je te vaak in hyper staat dan maak je teveel adrenaline aan wat betekent dat wanneer je ècht vol gas moet gaan, het niet meer lukt omdat je leeg bent!

5. LIBIDO
libido-Gift-AvenueEen belangrijk geslachtshormoon , DHEA, wordt vaak aangeprezen als het anti-aging hormoon. Hoewel het je libido verhoogt en het helpt je te focussen en je jezelf jeugdig en energiek voelt, solt het ook met je immuunsysteem. Samen met testosteron beschermt DHEA je spierweefsel, wat meer calorieën verbrandt dan vet. DHEA en testosteron worden van nature minder met het ouder worden en door stress en ziekte. Vaak wanneer je libido laag is, dan slaapt je ook nog eens slecht en we weten waar dat toe kan leiden (buikvet).

HOE LOS JE DAT NU OP?
Verhoog je vetverbrandingshormonen door tenminste 5 dagen per week te bewegen (wandelen, sporten, krachttraining). Zorg voor tenminste 7 tot 9 uur slaap en eet voedzame maaltijden die bestaan uit tenminste 1 proteïne, 1 koolhydraat, vet en vezels bij elke maaltijd en het liefst 4x per dag.
Om je schildklier en groeihormoon in balans te brengen, zorg ervoor dat je, naast voldoende beweging en slaap, mager eiwit verbruikt gebaseerd op je gewicht en geslacht. De meeste vrouwen hebben zo rond de 38 gram per dag nodig.
Zijn je adiponectine- en/of glucagon-levels te laag, eet dan een dieet met weinig koolhydraten en voldoende gezonde vetten om zo je insuline in balans te krijgen net als je bloedsuikerspiegel. Dit als aanvulling op beweging.
Als het aankomt op het boosten van je DHEA-level kun je mediteren om zo serotine aan te maken om beter te kunnen slapen. Slaap regenereert ook de bijnieren die DHEA produceren en cortisol verminderen! Enne.. heb eens wat vaker seks 😉 een orgasme boost namelijk ook je DHEA levels! Elke activiteit die stress vermindert zal zorgen dat de aanmaak van dit hormoon gestimuleerd wordt.

-X- Mariëlle

test