5 technieken die je binnen 5 minuten van een slecht humeur afhelpen

Eén van de beste dingen die je kunt onthouden is dat wanneer je in een slechte stemming bent, je zelf de kracht hebt om dit te veranderen.  Misschien heb je wel eens gehoord dat simpelweg lachen, ook al heb je daar geen reden toe, je sneller van je negatieve gedachten afhelpt. Als dat niet werkt probeer dan deze technieken eens! Je slechte humeur zal binnen no time verdwenen zijn.

1. TAPPEN
Wist je dat er verschillende punten in je lichaam zijn die reageren op fysieke druk? Ze worden acupressuurpunten genoemd, en door op deze verschillende punten te tikken kun je negatieve energie omsturen naar positieve energie. Tappen ( ook wel EFT – Emotional Freedom Techniques genoemd ) vermindert emoties als verdriet, angst en woede. Ben je geïnteresseerd in deze methode dan kun je wat meer research doen hierover online, bijvoorbeeld op deze site zie je hoe en welke punten je moet tappen http://www.praktijkgroenendijk.nl/blog/artikelen/hoe-doe-je-dat-dan-eft/

2. EET (GEZOND)
eet-gezond-Gift-AvenueIk weet niet hoe het bij jou zit, maar als ik honger heb ben ik niet echt een gezellig iemand om bij in de buurt te zijn 😉 Honger is een gevoel dat ons prikkelbaar en gevoeliger voor uitbarstingen maakt. Zorg wel dat je eet wat goed voor je is, comfort food zoals zoetigheid en vette dingen kunnen namelijk zelfs het tegenovergestelde effect hebben! Eet iets wat rijk is aan magnesium.

3. BEPAALDE GEUREN (AROMATHERAPIE)
Onderzoek heeft uitgewezen dat geuren zoals sinaasappel en lavendel kunnen helpen bij het verminderen van angst en het bevordert tegelijkertijd ons humeur. Tijdens het onderzoek werden er sinaasappel en lavendel geuren verspreid in een tandartspraktijk en de patiënten ervoeren daardoor minder angstgevoelens en hun humeur verbeterde terwijl ze moesten wachten, dit in vergelijking met andere patiënten die alleen naar muziek luisterden.

4. IETS BUITEN DOEN
buiten-Gift-AvenueOnderzoekers aan een Britse universiteit ontdekten dat een wandeling buiten in een natuur omgeving net zo effectief was als antidepressiva en/of cognitieve gedragstherapie! `Groene oefeningen’ zoals uitstapjes naar de bossen zijn vooral effectief bij het laten verdwijnen van een slecht humeur.

5. PRAAT JEZELF `OMHOOG’ GEBRUIK POSITIEVE AFFIRMATIES
Eén van de moeilijkste dingen om te doen is om de negatieve innerlijke dialoog in je hoofd stil te krijgen. Je moet weten dat je deze negatieve stem met een positieve stem stil kunt krijgen! Gebruik positieve affirmaties ( = positieve zinnen blijven herhalen!) als:

  • Ik zal slagen in mijn pogingen omdat ik al veel heb bereikt
  • Ik ben een slim persoon die al haar werk makkelijk vandaag af kan krijgen
  • Vandaag zal ik hindernissen en obstakels overwinnen
  • Fouten die ik vandaag maak zullen me helpen in de toekomst te slagen

Kies iets wat voor jou comfortabel voelt om tegen jezelf te zeggen, zolang het maar positief is!

En? Voel je je al wat beter? Kop op… je bent perfect zoals je bent!

-X- Mariëlle

test