20x de gezonde voordelen van sesamzaad

Moderne wetenschap heeft nu bewezen wat men honderden jaren geleden al wist: de voordelen van sesam! De geschiedenis van het gebruik van sesamzaad voor medicinale doeleinden werd al meer dan 3500 jaar geleden gedocumenteerd in oude Egyptische papyrusrollen. Sesamzaad is een van de krachtigste supervoedingsmiddelen die je kunt vinden en hieronder zie je slechts 20 van de voordelen die ze bieden wanneer je ze eet.



1. VERMINDERT HOGE BLOEDDRUK
Het is bewezen dat sesamzaadjes een effectieve manier zijn om hoge bloeddruk te verlagen. Ze bevatten een hoge concentratie magnesium die ervoor zorgt dat je bloeddruk weer normaal wordt.

2. GOED VOOR JE HUID
Sesamzaadjes verbeteren ook je huid, dankzij de hoge concentratie zink die ze bevatten. Zink zorgt ervoor dat je lichaam collageen produceert. En collageen zorgt voor een elastische huid.

huid-gift-avenue

3. VERMINDERT DE PIJN VAN ARTRITIS
Onderzoeken hebben aangetoond dat zelfs het eten van een kleine hoeveelheid sesamzaad de pijn van artritis in bijvoorbeeld de knie behoorlijk kan verminderen. Sesamzaad was bij sommige mensen zelfs effectiever dan voorgeschreven medicijnen!

4. RIJK AAN VEZELS
Je kunt de dagelijkse inname van vezels heel makkelijk verhogen door het toevoegen van sesamzaadjes aan je eten. Je kunt ze in salades verwerken, over de frietjes strooien, toevoegen aan je smoothies en ze zijn ook heerlijk in roerbakgerechten.

5. EEN GOEDE BRON VAN EIWITTEN
Sesamzaadjes zijn een geweldige bron van eiwitten! Er zit ongeveer 20 gram eiwit in 100 gram sesamzaadjes.

6. VOORKOMT BLOEDARMOEDE
Een kopje sesamzaadjes bevat ongeveer 20 mg ijzer, dat is 115% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid die je zou moeten innemen. IJzer zorgt ervoor dat zuurstof goed door je lichaam wordt getransporteerd.




7. EEN RIJKE BRON VAN VITAMINE E
Vitamine E heeft ons lichaam nodig om gezonde nagels, haren en huid te behouden. Sesamzaadjes zijn een makkelijke manier om deze inname te verhogen. Vitamine E is ook een antioxidant die ziektes zoals hart- en vaatziektes kan voorkomen.

vitamine-gift-avenue

8. VERMINDERT ANGST
Rijk aan niacine, kunnen sesamzaadjes ook helpen om angst te verminderen. Wanneer je 100 gram eet dan krijg je ongeveer 30% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid niacine binnen. Niacine is een verbinding die de gamma-amino-boterzuur activiteit in je hersenen verbetert, wat helpt om angst en neuroses te verminderen.

9. GOED VOOR DE BOTTEN VAN KINDEREN
Omdat ze zo rijk zijn aan essentiële vetten en mineralen zijn ze een grote bron van voeding voor de gezonde groei van botten bij kinderen.

10. GOEDE BRON VAN FOLIUMZUUR
Foliumzuur helpt de DNA-synthese bij ongeboren kinderen en kan daarom helpen om geboorteafwijkingen te voorkomen. Doordat ze een natuurlijke bron van foliumzuur zijn, zijn ze een geweldige aanvulling op het dieet van zwangere vrouwen.

11. VERBETERT DE EFFECTIVITEIT VAN DIABETES BEHANDELINGEN
Onderzocht is dat het eten van sesamzaadjes (door anti-glycemische werking) doeltreffend de effectiviteit van antidiabetici bij type 2 patiënten verhoogt met meer dan 30%.

12. KUNNEN HELPEN BIJ HET VOORKOMEN VAN OSTEOPOROSE
Regelmatig sesamzaadjes eten zorgt ervoor dat je voldoende zink en calcium binnenkrijgt evenals andere mineralen die goed zijn voor je botten.




13. HOUDT JE HART GEZOND
De essentiële mineralen die sesamzaadjes bevatten helpen om je hart te reguleren. Ze controleren de spieractiviteit van je hart, zodat het met regelmaat klopt en je hart sterker maakt.

hart-gift-avenue

14. BESCHERMT TEGEN KANKER
Onderzoek heeft uitgewezen dat sesamzaadjes een aantal zeer effectieve kanker bestrijdende eigenschappen hebben. Dit komt door het krachtige antioxidant dat de manier waarop witte bloedcellen vechten tegen kankercellen kan veranderen. Geen geneesmiddel helaas, maar wel een medestrijder!

15. VERLAAGT SLECHTE CHOLESTEROL
Een van de vele voordelen van sesamzaadjes (en het zijn er een hoop hè!) is dat ze kunnen helpen om slechte cholesterol te verlagen. Ze zijn een grote bron van oliezuur, een mono-onverzadigd vetzuur, dat slechte cholesterol (LDL) in je bloed verlaagt en helpt om je goede cholesterol (HDL) te verhogen.

16. HERSTELLEN VAN EEN BEROERTE
De grote hoeveelheden zink en magnesium in sesamolie is zeer effectief bij het herstellen van de bloedstroom naar de beschadigde hersencellen veroorzaakt door een beroerte.

17. VOORKOMT TANDVLEESONTSTEKING EN PLAK
In India wordt sesamolie gebruikt om tandbederf en tandvleesontsteking te voorkomen. Wetenschappers hebben bewezen dat het spoelen van de mond met sesamolie voor een langdurige periode fungeert als een chemisch antiseptisch middel dat bacteriën in de mond doodt.

18. KAN HELPEN BESCHERMEN TEGEN MS
Tot nu toe alleen getest op dieren ( 🙁 ) maar de eerste resultaten laten zien dat het de productie van IFN-gamma remt (IFN-gamma wordt beschouwd als de oorzaak van MS).

19. HET KAN DE ERNST VAN ASTMA AANVALLEN VERMINDEREN
De rijke magnesium inhoud van sesamzaadjes kan helpen om de luchtweg spasmen bij astmapatiënten te verminderen en zo de ademhaling te vergemakkelijken.

20. ONTGIFTEN VAN DE LEVER
Sesamzaadjes zijn een goede bron van methionine dat helpt om je lever te verbeteren en daardoor je lichaam kan ontgiften.

ontgiften-gift-avenue

Wat een wondermiddel hè als je dit zo allemaal leest.

-X- Mariëlle

BEKIJK OOK:

test