11 manieren om je minder onzeker te voelen op je werk




Soms kun je je behoorlijk onzeker voelen op je werk, van het ontbreken van ervaring tot een nieuwe collega die de show steelt ūüėČ Maar belangrijk is om deze onzekerheid niet de overhand te laten nemen en je werk te laten be√Įnvloeden. Het kan er makkelijk insluipen, zeker als je net begonnen bent aan een nieuwe baan (misschien ook wel op een heel nieuw vakgebied). Het is altijd goed om nieuwe dingen te leren en dit kan dat in de weg staan. En vergeet niet dat het niet erg is om fouten te maken, want daar leer je van; het is eng, dat geef ik toe, maar laat het je niet onzeker maken.

1. REALISEER JE DAT HET JE SCHAADT
Een goede manier om je onzekerheden van je af te schudden, is je te realiseren hoe het in de weg staat van je groei. Onzekerheid zorgt ervoor dat je angsten versterkt worden. En zo blijf je in een cirkel ronddraaien. Je leert jezelf zo alleen maar om steeds banger te worden.

vragen-Gift-Avenue

2. STEL VRAGEN
Heb je het gevoel dat je niet voldoet aan de standaard op je werk? Zorg er dan voor dat je genoeg informatie verzamelt om beter te worden. En één manier om dat te doen is door vragen te stellen en nieuwsgierig te zijn! Wees niet verlegen om vragen te stellen zeker niet als je onzeker bent. Verzamel alle informatie die je nodig hebt om je werk goed te doen. Het is absoluut geen schande om dingen te willen leren.

3. UITDAGENDE DOELEN
Je voelt je zo trots en zelfverzekerd als je een doel hebt gehaald. Het is het bewijs dat je goed bent in wat je doet en dat je onzekerheid absoluut niet terecht is. Dwing jezelf om uit die comfortzone te komen en zie hoe je zelfvertrouwen telkens een beetje omhoog gaat wanneer je een doel hebt gehaald.

4. NEGATIEF
Als je jezelf constant vertelt dat je iets niet kunt of dat je slecht bent in je werk door het een of ander, dan wordt het heel moeilijk om je onzekerheid te boven te komen. Verander je houding door jezelf regelmatig een peptalk te geven. Denk je bijvoorbeeld al snel dat je project wordt afgewezen door je baas, verjaag die negatieve gevoelens dan door te zeggen ‚Äúik kan dit‚ÄĚ. Zelfs als je idee wordt geweigerd, geeft het je een beter gevoel voor de volgende keer. Het toepassen van een derde persoon perspectief geeft je iets meer emotionele afstand en daardoor kun je dus jezelf een peptalk geven, die je normaal gesproken ook aan je collega zou geven. Heb gewoon net zoveel vertrouwen in jezelf als dat je in een ander persoon zou hebben.

negatief-Gift-Avenue

5. REALISEER JE DAT JE DE CONTROLE OPGEEFT
Stel je bent onzeker over je presentatie vaardigheden, dus is het zeer ongebruikelijk dat je zo’n project van iemand overneemt. Daardoor geef je de controle over de situatie op en laat je de uitkomst dus op zijn beloop. Je collega kan nu denken dat je niet ervaren genoeg bent, niet ambitieus genoeg bent of simpelweg niet collegiaal. En dat kan niet beter zijn dan een half uurtje presenteren toch? Dus de volgende keer dat je je onzeker voelt over bijvoorbeeld een klant bellen, een presentatie geven, een collega confronteren of omgaan met een woedende klant, ga dan jezelf niet verstoppen in een donker hoekje! Geef de controle niet op. Blijf de baas over de uitkomst en geef niet toe aan je onzekerheden.

6. DOE MEER DAN JE GEVRAAGD IS
Een geweldige manier om die onzekerheden de kop in te drukken is aan jezelf bewijzen dat je een kei bent in hetgeen wat je doet. Dat kun je doen door meer te doen dan je gevraagd is; heb je nieuwe idee√ęn, ken je nieuwe klanten of heb je een manier gevonden om een proces makkelijker te maken? Of heel simpel, lever een verslag eens 2 dagen eerder in dan de bedoeling was. Weten dat je je uiterste best doet zal snel je onzekerheden doen verdwijnen.

7. JE HEBT ANDERE DOELEN DAN JE COLLEGA’S
Wanneer je jezelf gaat vergelijken met je collega’s kun je je misschien ook onzeker voelen. Ze werken harder, zijn slimmer, ambitieuzer etc. Onthoud dat ze andere doelen hebben dan jij. Als je twijfelt, ga je jezelf vergelijken met anderen, maar iemands groei heeft geen invloed op die van jou! Laat iemand anders zijn prestaties geen invloed hebben op die van jou. Alleen omdat ze goed zijn in een bepaald gebied wil dat niet zeggen dat jij dat niet bent op een ander gebied.

8. FOUTEN
Je fouten kunnen je alleen in verwarring brengen, wanneer je ze probeert te verbergen en ontkent! Maar als je gewoon je fouten accepteert en toegeeft dat je nog niet alles weet, dan heb je zelf de leiding over je kunnen. Je bent dan iemand die weet dat er ruimte is voor verbetering en daar ook alles aan doet.

leer-Gift-Avenue

9. FOCUS JE OP WAAR JE GOED IN BENT
In plaats van je te concentreren op alles waar je niet goed in bent, zou je je moeten focussen op hetgeen waar je wel goed in bent. Je hebt zwakke punten, maar zeer zeker ook hele goede punten. Bekijk eens waar jij goed in bent… of dat nu omgaan met mensen is, een specifiek computerprogramma of multitasken. Wat het ook is, omarm het en geef toe aan jezelf dat je er goed in bent.

10. ZEG VAKER JA
Zelfs wanneer je denkt niet geschikt te zijn voor een bepaald project of een taak, zeg gewoon eens vaker ja! Je doet namelijk het meest ervaring op als je iets ook daadwerkelijk doet. Een nieuwe taak ligt niet buiten je bereik, hoe meer je tegen jezelf zegt dat je het kunt, hoe meer anderen dat ook in gaan zien.

11. VIER JE OVERWINNINGEN
Wanneer  je iets hebt bereikt waar je flink wat moeite voor hebt moeten doen, mag je dat best vieren! Je hebt een perfecte presentatie neergezet, een klant perfect geholpen… dan verdien je het om jezelf eens te verwennen. Geef jezelf een schouderklopje en zeg tegen jezelf dat je succesvol bent in wat je doet. Weet je wat.. beloon jezelf met die lekkere reep chocolade, of extra 5 minuutjes pauze etc., het zijn de kleine dingen waar je blij van wordt.

-X- Mari√ęlle

BEKIJK OOK:

test