5 tekenen dat je te snel eet

Ken je dat? Iemand die binnen 5 minuten zijn of haar hele bord leeg heeft? Of misschien ben je zelf wel een snelle eter. En je lichaam is daar niet zo blij mee. Het duurt ongeveer 20 minuten vanaf het moment dat je begint te eten voordat je hersenen aan de rest van je lichaam door kunnen geven dat je vol zit! Daarom is het goed om wat langzamer te eten! Zo weet je of je echt vol zit. Ben je niet zeker of je wel langzaam genoeg eet? Hieronder 5 tekenen dat je toch echt te snel eet:




1. VEEL BOEREN
boeren-Gift-AvenueBen je net klaar met eten en lijkt het alsof je maar niet kan stoppen met boeren? Dat kan een teken zijn dat je te snel hebt gegeten! Boeren of oprispingen zijn een manier van je lichaam om extra lucht uit je maag weg te werken. Hoe dat teveel aan lucht naar binnen is gekomen? Te snel eten! Dit kun je makkelijk tegengaan door langzamer te eten en drinken zodat je minder lucht inslikt.

2. ONGEMAKKELIJK VOL
ongemakkelijk-vol-Gift-AvenueKen je dat gevoel dat je heel erg ongemakkelijk vol zit? Ook dat is een effect van teveel lucht in je maag. Die lucht laat je ( behalve veel boeren ) maag groter lijken dan het werkelijk is, en dat voelt behoorlijk ongemakkelijk. Als je te snel eet dan kauw je je eten ook niet goed genoeg en daardoor komen er grotere stukken voedsel in je maag terecht. En dat geeft je naast het teveel aan lucht ook een ongemakkelijk gevoel!

3. BRANDEND MAAGZUUR
brandend-maagzuur-Gift-AvenueWanneer je je eten te snel eet verhoogt dat ook het risico op zure reflux ( brandend maagzuur ). Wanneer je een calorierijke maaltijd eet in 5 minuten versus 30 minuten dan kan dat tot 50% meer brandend maagzuur geven! Je spijsverteringskanaal wordt gevuld met grote stukken voedsel en is daarom overbelast, en dat leidt tot brandend maagzuur.

4. OPGEBLAZEN
opgeblazen-buik-Gift-AvenueHet teveel aan lucht waar we het al over hadden? Dat geeft je buik ook een opgeblazen gevoel en ziet eruit alsof je een ballon hebt ingeslikt. Niet alleen te snel eten maar ook teveel zorgt voor een opgeblazen buik!

5. HONGER HERKENNEN
honger-herkennen-Gift-AvenueWanneer je altijd te snel eet dan kan je lichaam het proces van verzadiging niet meer herkennen. Na verloop van tijd stop je met het voelen van honger en vol zitten,  en doet in plaats daarvan beroep op je verlangen en emoties die je vertellen wanneer je moet eten. Leer om langzamer te eten en te luisteren naar de fysieke signalen van je lichaam voor en na de maaltijd! Zo kom je weer in connectie met je natuurlijke honger en vol gevoel.

Hoe lang moet je dan doen over je eten zul je je afvragen? Nou zoals aangegeven duurt het ongeveer 20 minuten voordat je hersenen het verwerkt hebben. Dus probeer je maaltijden te rekken tot die 20 minuten, of in ieder geval 20 minuten te wachten voordat je iets op hebt en dan pas beslissen of je verzadigd bent of dat je nog iets wilt eten.

-X- Mariëlle

BEKIJK OOK:

This entry was posted in Geen categorie.
test